Igre na sreću – nikako me neće

Po pitanju igara ne sreću, kao što je bingo, loto, sportske kladionice i sl. propis islama je jasan. Islam strogo zabranjuje sve navedene vidove igara, «O vjernici, vino i kocka i kumiri i strelice

Po pitanju igara ne sreću, kao što je bingo, loto, sportske kladionice i sl. propis islama je jasan. Islam strogo zabranjuje sve navedene vidove igara, «O vjernici, vino i kocka i kumiri i strelice za gatanje su odvratne stvari, šejtanovo djelo, zato se toga klonite da biste postigli što želite. šejtan želi da pomoću vina i kocke unese među vas neprijateljstvo i mržnju i da vas od sjećanja na Allah i od obavljanja molitve odvrati. Pa hoćete li se okaniti» (el-Maide 90-91).

Nekada su ljudi u očima drugih primjećivali tragove ljudskosti i dobronamjernosti. Danas je to rijetka poruka koja bi se mogla vidjeti u tuđem pogledu. I ako bi išta mogli primijetiti, to bi najčešće bio znak eura ili dolara ili znak neke od vrijednih svjetskih valuta. Svakodnevna «trka» za novcem podstakla je neke da naprave sebi dobar i unosan posao, bez ulaganja doći do dobre zarade. Ako bi htjeli da prikažemo šta su to igre na sreću, slobodno možemo reći da je to prikupljanje novca od ljudi, a potom nagrađivanje nekih od njih sa ostavljanjem udjela sebi. Nije čudno što tako rade oni koji na taj način zarađuju, ali je čudno kako su tom prozirnom metodom uspjeli navesti tolike mase na «tanak led». To i jeste sposobnost, -prevesti žednog preko rijeke.

Zaštita imetka je jedan od ciljeva islama

Islamski pravnici imaju običaj na početku djela koja govore o islamskom pravu napomenuti i pojasniti ciljeve islama tj. zbog čega je objavljena ova vjera. Između ostalog napominju i očuvanje ljudskog imetka, odnosno zaštitu lične i društvene imovine. Ovo je naglasio Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, u svojoj hutbi na Oprosnom hadžu govoreći da je zabranjeno da se skrnave ljudski imetci, životi i časti. (Muslim)

I ne samo to, nego islam onome ko pogine štiteći svoj imetak daje stepen šehida. Iz tog razloga je, kako kažu islamski učenjaci, zabranjena  krađa, prevara, mito i sl. i propisane žestoke kazne za onoga koji prekorači granice koje je islam postavio. I to je  sve s ciljem da bi imetak ostao zaštićen i da bi njegov vlasnik mogao slobodno njime da raspolaže, trošeći ga za lične potrebe. Imetak koji čovjek posjeduje je Allahov nimet prema njemu, s toga i njemu samom nije dozvoljeno da ga rasipa bez ikakve koristi ili da ga uništava, jer će biti odgovoran za taj imetak na Sudnjem danu. Mnogima je bilo uskraćeno na dunjaluku da okuse ljepotu bogatstva, dok se neko rasipao tim nimetom. I imetak je čovjeku dat na korištenje, a ne na uništavanje i beskorisno trošenje. Rasipanje imetka može biti  znak oholosti, što se najčešće može i primijetiti a dobro znamo da je oholost zabranjena i da onaj ko bude kod sebe imao ovu pokuđenu osobinu neće ući u Džennet.

Život na račun drugih

Parazitski način života, život na račun drugih, u islamu nema mjesta. Kur’an i sunnet ne samo da nas uče ibadetima, kao što je namaz i post, uče nas još da i naš život mora biti čestit. Živjeti na račun drugih znači iskorištavati nekoga za svoju korist. Ili možda drugačije rečeno nije ga moguće zasnivati, a da nekome ne činimo zulum i štetu jer tako mi ništa niti ulažemo niti mi sami radimo da bi imali na osnovu čega da zaradimo sebi za život. « A kada se molitva obavi, onda se po zemlji raziđite i Allahovu blagodat tražite…» (el-Džumu’a 10). Lijepa i halal para je ona koju je insan čestito zaradio. Poslanicima je bilo naređeno, a i ostalim vjernicima da se hrane halal i lijepim jelima, « O poslanici, dozvoljenim i lijepim jelima se hranite…» (el-Mu’minun 51). Želja ljudi da se brzo i na lahak način obogate učinila ih je da čine, zapravo, uslugu drugima i potpomognu ih da baš žive parazitskim životom, izmamljivajući novac iz ionako praznih džepova. Koliko god da se insan čudio kako su ljudi uspjeli da tako na jednostavan način naprave dobar biznis zasnovan na, kako bi to naš narod rekao, «prodavanju magle» ne bi se mogao načuditi. Kada neko želi da prikupi dobrovoljne priloge za neko hairli djelo, smatra da je uspio ako prikupi nekoliko stotina, što je znak da je malo onih koji misle na svoj ahiret. Tragičan je podatak da «sakupljači» igara na sreću i kladionica uspiju skupiti milione i da  jedan jack pot  iznosi i po dva miliona, a prikupljeni dobrovoljni prilozi da žrtve tsunamija pedesetak, šezdeset ili malo više hiljada.

Islam zabranjuje igre na sreću

Po pitanju igara ne sreću, kao što je bingo, loto, sportske kladionice i sl. propis islama je jasan. Islam strogo zabranjuje sve navedene vidove igara, «O vjernici, vino i kocka i kumiri i strelice za gatanje su odvratne stvari, šejtanovo djelo, zato se toga klonite da biste postigli što želite. šejtan želi da pomoću vina i kocke unese među vas neprijateljstvo i mržnju i da vas od sjećanja na Allah i od obavljanja molitve odvrati. Pa hoćete li se okaniti» (el-Maide 90-91). Možda će neko zapitati zašto su te stvari zabranjene i šta ima loše u njima ? Jednim djelom je već odgovoreno u prijašnjem izlaganju gdje je napomenuto da trošenje imetka muslimana treba da bude u korisne stvari za koje znamo da će od njih biti rezultata. A isto tako ako neko želi da uzme imetak od nekoga treba da mu naznači zašto ga uzima i šta mu nudi. Oni koji uzimaju od ljudi za ove vrste igara šta imaju reći onome koji uzme listić ili onome koji je već utrošio možda nekoliko stotina ili hiljada kupujući listiće godinama. Ne sumnjam da bi mu se možda i zasmijali u lice ili mu rekli da oni nisu krivi što je on to radio i da je to bila njegova dobra volja. Drugi odgovor je onaj koji ajet spominje, da šejtan tim stvarima želi da unese mržnju među ljude i da ih odvoji od pokornosti Njemu. A treći odgovor bi bio da islam uči čovjeka da živi od rada svojih  ruku a ne od varanja i «zamotavanja» drugih. I jedan opšti odgovor za sve zabranjene stvari u islamu je da Uzvišeni Allah zabranjuje ono u čemu je očita šteta za čovjeka kao jedinku ili društvo kao cjelinu. Vjera islam se temelji na jednoj osnovi koja glasi donošenje koristi a otklanjanje štete. I sve ono na što se odnosi prvi dio, odnošenje koristi, se naređuje u obaveznom ili dobrovoljnom obliku gledajući dobro i korist koju sa sobom donosi. A sve ono na što se odnosi drugi dio pravila se zabranjuje u obavezno ili preporučenom obliku shodno šteti koju sa sobom nosi.

Kako došlo tako i otišlo

Učeći životnu školu koja se zasnivala na praktičnim primjerima narod je ostavio svojim nasljednicima mudre izreke koje su se prenosile s koljena na koljeno. Jedna od njih je «kako došlo tako i otišlo» što znači kako nešto zaradiš, na halal ili haram način, tako ćeš ga  slično  i potrošiti i iskoristiti. Mnogi kada raspravljaju ili razmišljaju o novcu gledaju cifre misleći da je sva mudrost u tome. Musliman prije nego pogleda u cifre utvrdi na koji način će do njega doći taj novac. A nakon toga moli Allah Uzvišenog da mu u onome što zaradi podari bereketa. Mudrost ne leži u količini nego koliko insan u tome ima bereketa. Iako se može desiti da neko zaradi mnogi na lahak način isto tako to može brzo da i ode na isti način. Musibeti dolaze shodno ljudskim zaslugama pa i imetak zarađen na nedozvoljen način sa sobom može donijeti nevolju. Možda danas uzme taj novac a sutra ga možemo trošiti na liječenje sebe ili nekoga iz svoje bližnje porodice pa da i ne osjetio ljepotu tog novca ili nam ne bude ni na kraj pameti da se sjetimo koliko smo bogati od svega što nas može zadesiti. Zato i možemo čuti kako je neko novac zarađen na kocki brzo i sam prokockao i samo ga predao drugima ma ruke za nekoliko noći. I ne samo to nego je zbog toga i imao velikih problema u porodici zbog izgubljene skorašnje dobiti. Sve su to jasne činjenice koje govore da u haramu nema hajra sigurno.

Loše posljedice haram zarade

Haram zarad ne samo da sa sobom nosi posljedicu odgovornosti za taj imetak na Sudnjem danu nego i biva razlogom uskraćivanja nekih blagodati. Jedna od bitnijih je dova, u vezi toga Poslanik sallallahu alejhi we sellem kaže:
Od Ebu Hurejre, radijellahu anhu, prenosi se da je Allahov Poslanik, alejhis-selam, rekao: «Zaista je Uzvišeni Allah dobar i ne prima  ništa osim dobra; i zaista je Allah naredio vjernicima ono što je naredio poslanicima, te je rekao:
«O poslanici, dozvoljenim i lijepim jelima se hranite i dobra djela činite…»
 (El-Mu’minun 51)
«O vjernici, jedite od dobra kojim smo vas opskrbili i budite Allahu zahvalni, ta vi samo Njemu robujete.» (El-Bekare 172).Pa je nakon toga Poslanik, alejhis-selam, spomenuo čovjeka koji je dugo putovao raščupane i prašnjave kose, ruku pruženih prema nebu:» Gospodaru, Gospodaru», a on se hrani haramom, piće mu je haram, njegova je odjeća haram, othranjen je haramom; pa kako da mu se dova usliša.» (Muslim)
Iako neko direktno ne jede i pije ono što je islamom zabranjeno ali ako to kupi od nedozvoljene zarade biva haramom. Također se prenosi predaja koju je zabilježio imam Sujuti u kojoj kaže Allahov Poslanik sallallahu alejhi we sellem: « Mesu izniklom iz haram vatra  je najpreča». Pa zar sve navedeno nije dovoljan razlog da se klonimo ovog zla i tražimo svoj rizk na onaj način koji priliči muslimanu jer tada možemo se i osloniti na našeg Gospodara i tražiti od njega olakšanje na tom putu. « A onaj ko se bude allah bojao On će mu izlaz naći i opskrbiti ga odakle se on i ne nada.» (et-Talak 2i3)

Muhamed Ikanović, prof.