Allahov Poslanik kao suprug

Allahov Poslanik pokatkad se susretao sa uobičajenim bračnim problemima kao što se i mi susrećemo, samo što je njima prilazio veoma mudro i razumno.

Allahov Poslanik pokatkad se susretao sa uobičajenim bračnim problemima kao što se i mi susrećemo, samo što je njima prilazio veoma mudro i razumno.

Kada su prije tri godine predstavnici italijanske škole sa nastavnim osobljem i učenicima posjetili Zavidoviće, izrazili su želju da vide enterijer džamije. Želji im je udovoljeno. No, oni su iskoristili priliku da postave i neka pitanja. Najviše pitanja bilo je u vezi sa položajem žene u islamu. Jedni nisu mogli da pojme pitanje pokrivanja muslimanke. Drugi su pak pitali zašto žene ne klanjaju namaz naporedo sa muškarcem ili ispred njega. Trećima nije bilo uopće jasna dozvola sklapanja braka sa četiri žene, a da ne spominjemo brak Allahovog Poslanika sa jedanaest žena. Naime, oni smatraju da je muslimanka najveći zatočenik ovoga svijeta, pa da je treba po svaku cijenu spašavati. Vrlo dobro znamo da je ustanova braka na Zapadu stabilna onoliko koliko je stabilna paukova kuća. Samo, kada bi to oni znali.

Ovom prilikom želimo da predstavimo Allahovog Poslanika, uzornog supruga, od koga nije nikad niko otišao nezadovoljan pa ni njegove žene. Neposredno po završetku perioda zakopavanja žive ženske novorođenčadi kao i zlostavljanja žene na najbrutalnije načine, Muhammed, a.s, dolazi da poruči ljudskom rodu: ‘Dopadaju mi se na ovom svijetu tri stvari: žene, mirisi a moje oko blista dok sam u namazu.’ (Prenose Nesaija i Ahmed) Odnos Allahovog Poslanika prema njegovim ženama bio je pun ljepote i humanosti. Kada bi htio krenuti na put, okupio bi žene i bacio bi kveku, na koju bi pala kveka, ona bi sa njim putovala. Jednom prilikom je sa Aišom, r.a, izišao u društvo ashaba. Rekao im je: ‘Idite naprijed’, a kad bi oni odmakli, onda bi se obratio Aiši, r.a, i kazao: ‘Preteci me!’ Aiša, r.a, kaže: ‘Ja sam ga tada pretekla jer sam bila vitka i mršava’. Međutim, Muhammed, a.s, je drugom prilikom isto postupio sa ashabima i Aišom, r.a, ali tada je on bio brži jer se ona bila odebljala. Tada je u šali kazao: ‘Ovo je za onaj prvi.’ Ovaj postupak je doista vrijedan pažnje da se dogodio i prje pedeset godina a ne prije 14 stoljeća.

Kada bi Aiša, r.a, nešto zatražila, Poslanik bi joj dao. Neki ashabi kažu: ‘Da nije bilo kod Allahovog poslanika ‘Ne’ u tešehhudu, ne bi ga imao u životu, kada se nešto od njega zatraži’. Kada bi ona pila iz neke posude, onda bi on uzimao tu posudu i stavljao usta na mjesto gdje su bila njena usta pa bi i on pio. Isto tako, kada bi jela meso sa kosti, uzeo bi tu kost, stavio svoja usta na mjesto gdje su bila njena usta, te bi jeo. Zapitajmo se sami gdje nalazimo takvu pažnju prema ženama? Sigurno nigdje osim u slučaju Allahovog Poslanika. Kada bi malo prilegao, naslonio bi glavu na njeno krilo. Takođe je učio i Kur’an dok bi mu glava bila u njenom krilu, a ljubio bi je dok je bio postač. Za vrijeme blagdana omogućavao bi joj da gleda igru Abesinaca u mesdžidu, dok je bila naslonjena na njegova ramena.

Allahov Resul je strogo vodio računa o pravima svojih žena. Kada bi klanjao ikindiju išao bi od jedne do druge i proučavao njihovo stanje i potrebe. Nije trebalo da prođe osam dana da se Poslanik, s.a.v.s, ponovo nađe sa istom ženom, nego se to dešavalo svaki dan. Potom bi se zaputio prema kući one čija je bila reda. Isto tako Aiša, r.a, kaže da Resulullah nije nikada davao prednost jednoj ženi nad drugom po pitanju boravka kod njh. Kada bi ih posjećivao u toku dana, ne bi imao sa njima tjelesnog kontakta, osim ako bi bio njihov red. Jednog dana je došlo do nesporazuma oko reda Aiše, r.a, i Sevde, r.a. Povod tome bila je intervencija Safije, r.a, kod Aiše, r.a. Ona je rekla Aiši, r.a: ‘Hoćeš li pokušati da udobrovoljiš Allahovog Poslanika u pogledu mene, te da ti dam svoj dan.’ Aiša, r.a, je na to pristala, te sjela uz skut Allahovog Poslanika na njen dan. Ovdje treba naglasiti da je Safija, r.a, tada bila starica a Aiša, r.a, veoma mlada. Zapitajmo se ko bi od nas ostao ravnodušan na ovako veliki izazov? Sigurno niko! Međutim, Muhammed, a.s, žestoko je reagovao govoreći: ‘Odstupi od mene o Aiša, nije ovo tvoj dan.’ Tada mu Aiša, r.a, reče: ‘To je Allahova blagodat koju Allah daje kome hoće’, zatim ga je izvijestila o Safijinoj molbi, te se on složio.’

Allahov Poslanik bio je najuposleniji čovjek koji se ikada pojavio na ovoj našoj planeti. Nije ni čudo, jer je poslan svim svjetovima, ljudima i džinima, pečat je svim poslanicima. Otkako mu je sišla sura ‘Muddessir’ i ajet: ‘Ustaj i opominji’, on do kraja života nije čestito sjeo da odmori niti je za to dobio dozvolu. No, je li to bio razlog da on kaže svojim ženama: ‘Ja sam prezaposlen, za mojim vratom je cijeli ummet, snalazite se u svojim poslovima kako znate!’ Ne! Nikako, nego je poručio svim generacijama do Sudnjeg dana da u kući ne postoje samo ženski nego i zajednički poslovi. On je osobno zato nalazio vremena. Prenosi se od Esreda da je rekao: ‘Pitao sam Aišu, r.a: ‘Šta je Poslanik, s.a.v.s, radio u porodici?’ Odgovorila je: ‘Bio je u službi svojoj porodici, a kada bi nastupilo vrijeme namaza, klanjao bi’. Mnogi muslimani žive u ubjeđenju da njima porodica treba da služi i tako se postavljaju u životu. Po islamskom učenju, domaćin porodice nije njen dirigent, nego njen sluga i usmjerivač. Ta je uloga časna jer ju je imao Allahov Poslanik, s.a.v.s, u svojoj porodici. Prenosi se od Urve da je rekao: ‘Pitao sam Aišu, r.a.: ‘Šta je Allahov Poslanik radio u svojoj kući?’ Odgovorila je: ‘Krpio svoju obuću i radio ono što čovjek radi u svojoj kući.’ U drugoj predaji se kaže da je krpio i šio svoju odjeću.

Prenosi se od Amre da je rekla: ‘Upitana je Aiša, r.a.: ‘Šta je radio Allahov Poslanik kada bi bio u svojoj kući?’ Odgovorila je: ‘Bio je čovjek kao i ostali ljudi, čistio bi svoju odjeću, muzao svoju ovcu i sam sebe posluživao.’ U drugoj predaji kaže se da je sjekao meso svojim ukućanima, meo kuću i pomagao svome sluzi u poslovima.’
Pozivam sve sestre muslimanke da obrate pažnju na veličinu islamskih principa u porodičnom životu. Muhammed, a.s, kao naš jedini uzor u životu, u svojoj porodici imao je uloge: krojača, obućara, čistača, mesara, pastira i sluge svog sluge. Sve to Resulullah je radio sa očitim zadovoljstvom. U kom sistemu danas supruga ima takvo mjesto i tretman kod svoga muža? Sigurno, ni u jednom!

Allahov Poslanik pokatkad se susretao sa uobičajenim bračnim problemima kao što se i mi susrećemo, samo što je njima prilazio veoma mudro i razumno. Prenosi se od Omera, r.a, da je rekao: ‘Jednog dana sam se naljutio na svoju ženu, pa me je ona zaustavila (prekinula) a ja sam je osudio što me zaustavila.’ Ona je tada kazala: ‘Zašto osuđuješ to što te ispravljam, tako mi Allaha, doista su žene Allahova Poslanika, s.a.v.s, prekidale tako da ga je jedna od njih bila ostavila od jutra do mraka.’ Omer, r.a, je rekao: ‘Zaputio sam se od svoje kuće te ušao u Hafsin stan i upitao je: ‘Da li vi ispavljate Allahovog Poslanika?’ Odgovorila je: ‘Da.’ On je upitao: ‘I napusti ga jedna od vas od jutra do mraka?’ Odgovorila je: ‘Da.’ Rakao sam tada: ‘Propala je od vas i stradala ona koja je to učinila.’

Muhammed, a.s, pokatkad je kroz šalu sprovodio pravdu među ženama i to je mogao samo on. Prenosi se od Aiše, r.a, da je rekla: ‘Došla sam Allahovom Poslaniku, s.a.v.s, sa kašom koju sam skuhala pa sam rekla Sevdi, r.a, a Allahov Poslanik između mene i nje: ‘Jedi!’ Ona je odbila pa sam ja rekla: ‘Ili ćeš jesti ili ću ti umazati lice!’ Ponovo je odbila pa sam stavila ruku u kašu i namazala njeno lice. Allahov Poslanik se nasmijao, pokazao joj rukom i rekao: ‘Namaži i ti njeno lice’. (U drugoj predaji: Izišao joj je u susret da mi se osveti, te je uzela nešto iz zdjele, potrala mi po licu a Allahov Resul, s.a.v.s, se nasmijao.)

Žene Allahovog Poslanika bile su najčednije žene svih vremena jer o tome govori Kur’an. Međutim, povremeno bi ih spopadalo ono što spopada druge žene mu’minke a to se naravno odražavalo i na Allahovom Poslaniku, s.a.v.s. Prenosi se od Nu’mana ibni Bešira, r.a, da je rekao: ‘Došao je Ebu Bekr Allahovom Poslaniku, s.a.v.s. Zamolio je da uđe te je čuo kako Aiša, r.a, podiže glas na Resulullaha. Allahov Poslanik dao mu je dozvolu i on je ušao. Ebu Bekr je rekao: ‘O kćerko Ummu Rumana, zar podižeš glas na Allahovog Poslanika, s.a.v.s.?’ Ebu Bekr htio je da je ošamari: ‘Zar da dižeš glas na Allahovog Poslanika?’, rekao je. Allahov Poslanik se umiješao između njega i nje. Kada je Ebu Bekr, r.a, izašao, Allahov Poslanik, s.a.v.s, joj je počeo govoriti da bi je udobrovoljio: ‘Nisi vidjela da sam se umiješao između Ebu Bekra, r.a, i tebe.’ Rekao je: ‘Potom je došao Ebu Bekr, r.a, zatražio dozvolu da uđe pa je našao Allahovog Poslanika kako je nasmijava. (Aišu, r.a.)’ Allahov Poslanik mu je dozvolio te je ušao i rekao: ‘Allahov Poslaniče, uključite me u vaše pomirenje kao što ste me uključili u vaš sukob.’

Živimo u vremenu općeg fesada i fitne. Napadnute su sve islamske vrijednosti pa i brak. Prirodno je da se vjernik raduje proljeću jer ono predstavlja novo rađanje. Međutim, kada se sjeti prizora sa naših ulica i sokaka iz predhodne godine, onda tuga prevlada radost. Vjernici imaju za to lijek dat od Allaha, dž.š. Radi se o obaranju pogleda. No, pokatkad čovjeku padne prvi pogled na lijepu ženu, te šejtan počne njenu siluetu vrtiti ispred njegovih očiju. To uzburka strasti u čovjeku, jer šejtan kola po ljudskom tijelu kao i krv. Šta uraditi u takvoj situaciji? Potražićemo savjet od Resulullaha, uzora svih muževa do Sudnjeg dana? Prenosi se od Džabira ibni Abdullaha da je Allahov Poslanik, s.a.v.s, vidio neku lijepu ženu pa je ušao Zejnebi, obavio odnos s njom izašao i rekao: ‘Doista, kada se žena pojavi, pojavi se u liku šejtana, pa kada neko od vas vidi ženu koja mu se dopadne, neka sa svojom ženom obavi bračnu obavezu jer kod nje ima ono što ima i kod druge.’ Prema tome za muttekiju nema bezizlazne situacije a Allahov resul bio je i ostao vrhunac takvaluka. Allah, dž.š, kaže: ‘A onome koji se Allaha boji, On će mu izlaz naći.’ (Et-Talak, 2)

Ako dođe u tešku situaciju zbog zadatog udarca od strane šejtana, vjernik to stoički podnese, vraća se stvarnosti i prozire njegovu spletku. Svevišnji kaže: ‘Oni koji se Allaha boje, čim ih sablazan šejtanska dodirne, sjete se i odjednom dođu sebi.’ (El-Earaf, 201) Slabe vjernike, munafike i kafire šejtan toliko ošamuti da kada im se pojavi u liku lijepe žene, izgube se pa ne znaju otići svojoj kući, nego odu kući neke bludnice. Allahov Poslanik takođe je vodio računa o pravu žene dok je sa mužem u postelji. On nije dozvolio da muškarac ustane iz postelje dok ne zadovolji svoju ženu. Resulullah, s.a.v.s, kaže: ‘Kada neko od vas ima spolni odnos sa svojom suprugom, neka se ne udaljuju od nje sve dok i ona ne zadovolji svoje potrebe.’ Na koncu Allahov resul je rekao: ‘Najpotpunijeg imana su vjernici koji su najljepšeg ahlaka, a najbolji među vama su oni koji su najbolji svojim ženama.’ Drugom prilikom rekao je Muhammed, a.s: ‘Najbolji među vama je onaj koji je najbolji prema svojoj porodici, a ja sam najbolji prema svojoj porodici.’

Bilješke

  1. Prenosi Nesai 7. tom 61. strana u djelu ‘Druženje sa ženama’ poglavlje: ‘Ljubav prema ženama i Ahmed u Musnedu 3. tom 128. str.
  2. Prenosi Buharija u svim sahihu – ‘Avdetul hidžebi’ 105. strana.
  3. Prenosi ga Buharija u djelu ‘El-Edebul mufred br. 539.)
  4. Prenosi (bilježi) Buhari u djelu (El-Edebul Mufred br. 540)
  5. Prenosi (bilježi) Buhari u djelu (El-Edebul Mufred br. 541)
  6. Bilježi se u djelu ‘Es-semtus-seminu.’ str 12
  7. Dio dugog hadisa koji se prenosi od Ibni Abbasa, r.a, u Buhariji 8. tom, 503. str. tefsir sure Tahrim
  8. Prenosi Zubejr ibni Bekker u Kitabu (Fekaheti vel mezah sa dobrim senedom. Avdetul hidžab).
  9. Kitabul redai, Edž-džamiatus-salihu Sunene Tirmizi str 455.
  10. El-Eraf 201
  11. Prenosi Ibni Adijj ‘Tako je govorio Allahov Poslanik.’ 269. str.
  12. Prenosi Tirmizi br. 1162 u poglavlju – Er-Reda.
  13. Prenosi taberi u djelu: Muškilul Asari, 3. tom 211. str.

Priredio: hfz. Mustafa Efendić